Wrongsang dipentas 10 Mei ini

WRONGSANG mengisahkan tentang watak Indong Mutiara dan perhubungannya dengan manusia lain untuk memajukan dirinya.

Persekitaran Indong Mutiara dipenuhi watak-watak yang masing-masing mempunyai agenda tersendiri untuk maju dengan menumpang usaha Indong Mutiara.

Dalam kancah perhubungan watak-watak yang berbaur dalam alam Indong Mutiara ini sebagai wanita yang bijak dan licik, Indong Mutiara berjaya membuktikan betapa ketabahan dan kecelakaan untuk menghadapi karenah manusia, alam sekeliling dan ketentuan takdir memainkan peranan penting mencorak kemanusiaan seseorang.

Ini antara cerita yang akan dipersembahkan oleh kumpulan teater Kias Kasturi yang akan mementaskan teater Wrongsang pada 10 Mei ini (Sabtu), jam 8.00 malam di Balai Budaya Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Cawangan Sarawak.

Skrip tersebut merupakan tulisan Zakaria Hassan yang sekali gus bertindah sebagai sutradara teater tersebut.

Watak Indong Mutiara dilakonkan oleh Hartini Adurahman yang turut bertindak sebagai Penolong Sutradara. Kemudian, watak Tet dilakonkan oleh Mohd Khaidier Khaldin, watak Bara (Joanna Gilbert), watak Miss Violet (Robson Jelian Jatan, watak Rio (Iwanmulya Esmanto) dan watak Jati (Mohd. Awet Mohd Lukman).

Sementara Pengurus Produksi ialah Mohamad Helmi Isa, Nuralizacaliph Osmina (Pengurus Pentas), dan Mohd Asri Ibrahim (Pengarah Teknik).

Pementasan teater tersebut merupakan salah satu program di bawah Pementasan Teater Berkala 2008 anjuran Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Sarawak.

Objektif pementasan teater berkala ialah,
i. Bidang teater diangkat untuk merakyatkan seni budaya bangsa Malaysia;
ii. Sebagai melahirkan pelapis penggerak teater generasi baru;
iii. Untuk menjalinkan kerjasama dan semangat muhibah antara ahli kumpulan;
iv. Menambahkan bilangan penglibatan penganjuran egensi kerajaan, badan berkanun, kerajaan tempatan dan pihak korporat; dan,
v. Mengangkat bidang teater sebagai elemen media hiburan, kritikan sosial, pembelajaran dan pembentukan disiplin.

Program itu merupakan program kesinambungan Pementasan Teater Berkala 2007.

(Utusan Sarawak, 8 Mei 2008)

No comments: