Sumpah Budayawan ke-30 malam esok



WARTAWAN BUDAYA

Kami, budayawan dan seniman muda sedar di Sarawak, meskipun datang dari latar belakang hidup yang berlainan, berkecimpung dalam dunia seni yang berbeza, dan mempunyai cara dan bentuk pengucapan yang berbagai-bagai bersumpah bahawa: Kami sesungguhnya mempunyai satu negara – Negara Malaysia, satu bangsa – Bangsa Malaysia, dan satu bahasa – Bahasa Malaysia.
Dan kami berikrar bahawa: Kami sesungguhnya mempunyai satu semangat, satu suara, dan satu cita-cita, iaitu, mahu memberi sumbangan dengan cara dan gaya kami yang tersendiri kepada penentuan, pembentukan, pembinaan, pengembangan, pemupukan, dan penghidupan kebudayaan nasional yang kami cintai – Kebudayaan Malaysia.

TEKS di atas merupakan teks Sumpah Budayawan dan Seniman Muda Sedar Sarawak yang pernah diikrarkan 30 tahun yang lalu menjelang jam 12 tengah malam 31 Disember 1979 di Dewan Pembangunan Tun Abdul Razak, Kuching (kini Muzium Sarawak).

Buat kali ke-30, ikrar ini akan dilafazkan sekali lagi pada majlis sambutan Ulang Tahun ke-30 Sumpah Budayawan dan Seniman Muda Sedar Sarawak di Kompleks Dewan Undangan Negeri (DUN) Lama pada 31 Disember ini (esok).

Majlis itu merupakan satu manifestasi kerjasama di kalangan anak seni pelbagai bidang yang cuba menyuarakan fahaman budaya mereka terhadap persekitaran sosial yang dirasakan masih dibelenggu oleh sanjungan terhadap budaya penjajah.

Dengan kata lain, majlis malam itu merupakan satu pernyataan berani anak-anak muda terhadap arah tuju dan corak perjuangan mereka dalam mengisi erti kemerdekaan dan membentuk masyarakat yang mereka warisi.

Pada malam itu, anak-anak seni dari pelbagai cabang kegiatan berhimpun bersama-sama di Dewan Pembangunan Tun Abdul Razak dan upacara dimulakan dengan azan Maghrib diikuti bacaan al-Quran dan tahlil sebelum solat Isya.

Lepas itu, setiap kumpulan kesenian yang ahlinya hadir mengadakan persembahan masing-masing yang pastinya pelbagai dan banyak kerana antara Isya dan tengah malam ada lebih tiga jam.

Bagaimanapun disebabkan hampir kesemua seniman malam itu berpakaian beradab yakni baju kebangsaan dan baju kurung maka persembahannya amat terkawal.

Kemuncaknya ialah apabila dilafazkan ikrar menjelang jam 12 tengah malam setelah lagu Negaraku dinyanyikan bersama-sama dan di samping diadakan upacara menaikkan bendera Jalur Gemilang.

Ramai yang hadir ketika itu menitiskan air mata mengenang betapa anak seni tanpa banyak disokong oleh kerajaan ketika itu mampu bersatu mengadakan majlis yang dianggap besar ketika itu memandangkan kebiasaannya pada malam Tahun Baru para pembesar berhimpun di kelab dan hotel untuk menyambutnya secara barat.

Di bawah kibaran lesu bendera Jalur Gemilang anak-anak seni mengangkat tangan dan menyambut ketibaan dekad 80-an dengan satu lafaz sumpah yang menegaskan sumbangan anak seni secara tersendiri terhadap kemajuan dan pembangunan bangsa dalam konteks mereka adalah satu bangsa, bangsa Malaysia – satu bahasa – bahasa Malaysia dan satu negara – negara Malaysia.

Dengan kata lain pada saat itu, 30 tahun lalu telah diungkapkan oleh anak-anak seni Sarawak konsep atau gagasan 1Malaysia kerana sedar hanya dengan menentukan arah hala dan tujuan bersama dapat warga pelbagai kaum dan latar budaya dapat hidup bersama dalam suasana aman damai dan sejahtera sambil sama-sama mencapai tujuan dan cita-cita.

Dengan itu, setelah dihadirkan Gagasan 1Malaysia oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak, Majlis Sambutan Ulang Tahun ke-30 Sumpah Budayawan dan Seniman Muda Sedar Sarawak mempunyai makna tersendiri, melambangkan kematangan dan kebijakan anak muda berperanan di dalam pembangunan nusa dan bangsa.

No comments: