Antara orang lama, orang baru


PERIHAL orang lama dan orang baru memang sebenarnya payah untuk dihurai. Ada dua, tiga aliran makna boleh dijaluri. Lama biasanya merujuk kepada panjang masanya membuat sesuatu. Dalam kes pengarang, maka pengarang lama ialah pengarang yang telah wujud, ada dan terlibat dalam jangka masa panjang. Malangnya, lama juga dalam bidang gubahan fesyen membawa implikasi tidak moden lagi – ketinggalan zaman.

Pegawai Penyelidik Biro Perkhidmatan Pendidikan Majlis Islam Sarawak, Saiee Driss berkata, kalau merujuk kepada korpus kesusasteraan, lama membawa maksud wujud pada zaman atau sebelum ini atau zaman dahulu, tua atau kuno.

“Bagaimana dalam seni memasak kuih-muih lama merujuk kepada kewujudan berlarutan sambung bersambung seperti kuih lama yang wujud sejak dahulu lagi.

“Oleh kerana karangan dihasilkan oleh pengarang adalah sesuatu hidangan untuk hati dan jiwa, maka supaya lebih senang menyamakannya dengan kuih-muih, maka konsep lama dan baru dalam kepengarangan sama dengan konsep lama dan baru dalam penyediaan kuih-muih, katanya.

Membincangkan makalahnya, Perkembangan Pengarangan Kreatif di Sarawak: Antara Orang Lama dan Orang Baru di Pertemuan Pengarang Sarawak 2010 di Bintulu, Saiee berkata, “Saya sendiri kurang selesa membincangkan hal lama dan baharu dalam dunia penulisan kerana lama selalunya merujuk kepada sesuatu yang lapuk terutama disebabkan usianya.”

Dalam dunia penulisan jelasnya, usia tidak ada kaitan dengan kepengarangan dan kualiti karya.

“Ada orang menulis ketika usia lanjut (atau setelah menjadi orang lama) dan sebagai mengisi usia emas lalu kegiatan itu menjadi. Ada pula yang masih dalam sekolah menengah sudah ada dua, tiga buku diterbitkan. Sebaliknya ada penulis semakin senja semakin cerah kilau karyanya dan semakin mewah kerana karyanya. Karya mereka semakin moden dan semakin inovatif.

“Obsesi terhadap lama dan baru kurang penting apabila kita melihat kedudukan sastera dalam satu skop yang sempit: siapa lebih hebat, orang lamakah orang bahary? Siapa lebih bijak, orang lamakah, orang baharu?”

Itu tambahnya kerja buang masa dan bukan kebijakan seni dan sastera kerana dalam seni dan sastera tidak ada uku rlama dan baharu. Sebab itu, karya Shahespeares yang sudah ratusan tahun masih dikaji dan dikagumi. Karya Homer yang sudah ribuan tahun masih dianggap bijak.

“Di sebaliknya juga, disebabkan karya seni khususnya sastera itu bukan diukur daru segi lama dan baharu atau muda dan tua. Maka, karya anak-anak muda boleh mengatasi karya orang yang lebih lama dalam bidang berkenaan.

“Malah, pernah seorang guru mengajar sastera dikalahkan oleh muridnya dalam satu peraduan terbuka. Ini membuktikan yang skala lama baharu atau tua muda tidak diguna pakai apabila menilai karya sastera, terutama sastera kreatif.”

Ujarnya, harus diingat kegigihan dan masa dilaburkan oleh seseorang penulis menyiapkan karyanya, juga bukan menjadi penentu kejayaan atau kegagalan sesebuah karya.

“Saya pernah dengar penulis yang kalah merungut mengatakan dia melaburkan banyak masa dan duit untuk melakukan penyelidikan demi menulis novelnya, tetapi gagal. Kalaulah jumlah masa dan wang ringgit atau tenaga menjadi ukuran, mudahlah berjaya dengan melaburkan sebanyak-banyaknya dalam menghasilkan sesebuah karya sastera kreatif,” katanya.

No comments: