Ja’afar Hamdan dilantik Ketua Satu PEKASA


PENULIS muda Sarawak, Ja’afar Haji Hamdan yang sebelum ini bertindak sebagai Setiausaha Satu Persatuan Karyawan Sastera Sarawak (PEKASA) dipilih sebagai Ketua Satu PEKASA bagi sesi 2007 hingga 2009.

Pemilihan tersebut diadakan pada Mesyuarat Agung PEKASA Sesi 2007-2009 di Bilik Seminar Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Cawangan Sarawak. Sekitar 25 ahli PEKASA yang berdaftar sebagai ahli hadir untuk pemilihan tersebut.

Pemilihan Ja’afar Hamdan sebagai Ketua Satu dilihat oleh banyak pihak sebagai perubahan yang dimahukan oleh ramai penulis untuk melihat lebih ramai penulis muda dalam penulisan kreatif di negeri ini dilahirkan.

Malah, penglibatan secara langsung Ja’afar dalam dunia penulisan kreatif iaitu selain sebagai penulis kreatif dan bertindak sebagai pegawai berkaitan pengembangan kesusasteraan di Dewan Bahasa dan Pustaka dianggap oleh banyak pihak sebagai kelebihan.

Pada pemilihan tersebut juga, Jais Sahok diipilh sebagai Ketua Dua, Hajah Bibi Sabariah Haji Abang Awet (Setiausaha Satu), Norhidayah Bujang (Setiausaha Dua), sementara Pharo Abdul Hakim pula mengekalkan jawatan Bendahari.

Sementara itu, enam jawatankuasa yang turut dipilih ialah Hajah Latifah Haji Mohd Shebli, Awang Kelana Awang Hassan, Dahiri Saini, Mohd Faizal Jamil, Ardi Sa’ait dan Radin Azhar Ahmad.

(Disiarkan di Utusan Sarawak, Khamis, 28 Jun 2007)

2 comments:

Yusuf Fansuri said...

Semuanya tampan-tampan belaka, Tahniah!

Yusuf Fansuri said...
This comment has been removed by the author.