Pertandingan mencipta dan menyanyikan lagu puisi

BERSEMPENA sambutan ulang tahun kemerdekaan ke-50 peringkat negeri Sarawak, Persatuan Karyawan Sastera Sarawak (PEKASA) dengan kerjasama Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Cawangan Sarawak akan menganjurkan Pertandingan mencipta dan menyanyikan lagu puisi (berkumpulan).

Pertandingan tersebut bermula Julai hingga Disember ini. Dalam hal ini, kumpulan puisi yang menyertai pertandingan tersebut akan melalui saringan pada 3 hingga 10 Ogos depan, sementara pertandingan akhir dijangka pada 24 Ogos depan. Program ini antara lain bertujuan untuk memasyarakatkan puisi secara komersial yang bertemakan hiburan berilmu.
Objektif penganjuran ialah:

1. Memasyarakatkan puisi dengan kaedah hiburan yang bermanfaat, bersumberkan nilai ilmu puisi.

2. Membina daya upaya pencinta muzik terhadap penciptaan lagu-lagu puisi bagi mengisi ruang komersial selaras dengan perkembangan semasa.

3. Mempekasakan kebermaknaan puisi sebagai sebuah "lagu" yang dapat memberi nilai baru dalam dunia hiburan dan muzik.

4. Menghidupkan kejiwaan puisi dalam bentuk sebuah "lagu" yang mampu mencetuskan nilai emosi bagi membina pemikiran masyarakat melalui hiburan berilmu.

5. Menyerikan lagi suasana perayaan sambutan Ulang Tahun Kemerdekaan Negera ke-50.

Sementara tema pertandingan ialah ‘Memasyarakatkan Puisi Melalui Hiburan Berilmu’. Program itu bercorak pertandingan di kalangan pencinta muzik dan peminat puisi, dengan menjadikan puisi yang telah diterbitkan sebagai lagu dalam bentuk berkumpulan yang dipersembahkan secara langsung.

Untuk menyertai pertandingan tersebut, setiap kumpulan tidak melebihi lima orang termasuk penyanyi. Selain itu, setiap kumpulan dikehendaki menyampaikan sebuah lagu puisi ciptaan para peringkat saringan dan dua lagu puisi ciptaan pada peringkat akhir.

Setiap penyertaan mestilah menggunakan puisi yang dihasilkan oleh penulis Sarawak yang telah diterbitkan (dibukukan). Dalam konteks ini, hanya buku terbitan DBP atau PEKASA sahaja.
Setiap puisi yang dijadikan lagu hendaklah tidak kurang tiga minti dan tidak melebihi enam minti dinyatikan (termasuk intro san solo).

Johan akan menerima RM1,000 serta hadiah iringan, naib johan (RM750 serta hadiah iringan), tempat ketiga (RM500 dan hadiah iringan). Sementara lagu terbaik akan menerima RM100, Persembahan Terbaik (RM100). Hadiah khas akan diberikan kepada kumpulan paling popular iaitu pemenang dipilih berdasarkan undian penonton dalam pertandingan akhir).

Pertandingan tersebut diharapkan akan menjadi landasan untuk masyarakat mencintai puisi dan seterusnya sama-sama memberi makna kepada puisi, khususnya puisi yang dihasilkan oleh penulis Sarawak. Akhirnya, puisi menjadi wahana memugarkan nilai fikir, menyegar nilai rasa dan menyedarkan nilai insaf masyarakat terhadap kehidupan.

(Disiarkan di Utusan Sarawak, Khamis 28 Jun 2007)

No comments: