Sarimah dalam kenangan


BIBI SABARIAH

BULAN Mei, saban tahun, sering dikaitkan dengan peristiwa menyambut Hari Pekerja juga Hari Guru, iaitu hari mengenangkan jasa semua penjawat kakitangan awam kerajaan serta penghormatan kepada warga pendidik dalam mengingatkan jasa dan bakti mereka mendidik anak-anak bangsa.

Memang wajar mengingatkan tarikh manis 1 dan 16 Mei memandangkan kedua-dua golongan itu antara pembentuk stastistik terbesar pekerja atau kakitangan kerajaan selepas polis dan tentera.

Pada 22 hingga 24 Mei lepas penulis sempat berkampung di Bahagian Betong bersama-sama warga pendidik Bumi Kenyalang dalam merayakan majlis Hari Guru Peringkat Negeri Sarawak. Memang ‘happening’ mengikut istilah orang muda sekarang acara-acara yang diaturkan pihak penganjur seperti kempen derma darah, gotong royong, lawatan ke rumah panjang, ceramah, pameran pendidikan, senaman berirama, majlis Malam Apreasi Guru di Dewan Tan Sri Alfred Jabu, SMK St Augustine, serta acara kemuncak Majlis Sambutan Hari Guru pada 24 Mei yang dirasmikan oleh Tan Sri Datuk Alfred Jabu, Timbalan Ketua Menteri Sarawak di Dewan Panglima Rentap, Betong.

Tahniah kepada pihak penganjur, tanpa persiapan rapi majlis tidak mungkin begitu berjaya dengan begitu gilang-gemilang. Terima kasih semua, terima kasih Betong! Kesempatan di sana, bertemu pula dengan ramai bekas pelajar SMK Tun Abang Haji Openg (TAHO) dan dari SMK St Augustine, Betong yang dikenali, yang kini sudahpun bergelar pegawai pelajaran@ guru-guru kanan @ cikgu-cikgu belaka!

Bagi menambah releven cerita, sekembali ke Kuching, pada 25 Mei 2007 penulis dikejutkan berita sedih kerana bekas pelajar di Sekolah Menengah Kebangsaan Tun Abang Haji Openg (SMK TAHO) tahun 1977 hingga 1984 (Tingkatan 1 hingga 6), Sarimah Alit yang mungkin mempunyai ramai class-mate atau school-mate yang bertebaran di merata ceruk negeri Sarawak, termasuk yang berkampung di Betong hari itu telah kembali ke Rahmatullah di kediaman keluarga di Jalan Field Force Kuching. Saat menerima panggilan Ilahi, Allahyarham sedang menerima rawatan kimoterapi rahim di Hospital Umum Sarawak di Kuching.

Semasa hayat, Allahyarham pernah beberapa tahun menjadi wartawan di akhbar Utusan Sarawak. Selama bersama beliau menceburi alam penulisan atas minat yang sama, walaupun jarak usia agak berbeza (antara guru dengan murid), kami semakin akrab sebagai rakan seperjuangan lalu sama-sama sering menghadiri bengkel dan seminar keilmuan seperti yang dianjurkan oleh Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) dan Badan Bukan Kerajaan (NGO) yang lain.
Semasa hayat, beliau juga ahli persatuan penulis iaitu PEKASA (Persatuan Karyawan Sastera Sarawak). PEKASA khasnya dan rakan penggiat sastera Sarawak amnya, turut merasakan kehilangan sebutir permata yang berharga dalam dunia penulisan dan sastera Bumi Kenyalang.

Bakat serta kecintaan beliau terhadap penulisan sejak dari sekolah menengah lagi bukan sahaja membawa kejayaan dalam bidang kerjaya beliau sebagai wartawan malah menjadi perakam peristiwa apabila beliau menjadi penulis prolifik seangkatan Buang Haji Umar, Zakaria Ambi, Jamilah Morshidi, Haslinda Nong Chee, dan juga Jais Sahok yang sehinhha kini terus produktifi, sekadar menyebut beberapa nama.

Pertemuan penulis dengan kakak Allahyarham, Puan Jamayah Alit baru-baru ini merakamkan beberapa kemenangan hadiah berserta sijil beliau dalam:

i. Hadiah Saguhati Sastera Kreatif IX (Bahagian Fiksyen Sains) anjuran DBP, yang dimuatkan dalam Antologi ‘PELARIAN DARI BUMI’, berjudul ‘Makhluk Dari Santaurus’ dan ‘Tawanan Dari Anderoid’.

ii. Hadiah Skrip Cerita Radio Terbaik, calon Pertandingan Akhir Anugerah Sri Angkasa 89/90, skrip ‘Lingkaran Kasih,’ anjuran Radio Televisyen Malaysia, Kuala Lumpur.

iii. Hadiah Kedua Peraduan Menulis Sastera Kreatif Berunsur Sejarah, anjuran DBP Cawangan Sarawak sempena Jubli Delima Kemerdekaan Sarawak 2003, dengan novel berjudul ‘HIDAYAH’ yang ditukar ke judul ‘Naluri Hidayah’, dalam proses percetakan DBP 2007.

iv. Hadiah Kedua Peraduan Menulis Sastera Kreatif Negeri Sarawak 2003 dengan Novel berjudul ‘Qatrunnada’ anjuran Kerajaan Negeri dan DBP Cawangan Sarawak.
Selain itu cerpen-cerpen beliau juga dimuatkan dalam antologi, ‘Potret Luciana,’ ‘Pelarian Dari Bumi’, ‘Dalam Arus Kemelut’ selenggaraan DBP selain dimuatkan dalam akhbar-akhbar tempatan, akhbar nasional dan juga majalah-majalah.

Selain menulis, Allahyarham juga pernah bergiat dalam Pergerakan Wanita Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB). Beliau menjawat jawatan Setiausaha beberapa tahun bagi Ranting Kampung Astana Lot, Kuching. Sikap dedikasi dan serius dalam bekerja dan sifat peramah membuat beliau amat disenangi rakan-rakan kerja serta kawan di mana sahaja berada. Segalanya terakam sebagai kenangan manis yang tidak mungkin dapat dilupakan.

Namun setiap kita harus memahami bahawa kematian adalah perpisahan antara roh dan jasad, pertalian antara duniawi dan ukhrawi. Kita kena reda dan menerima hakikat itu. Justeru, selaku bekas guru yang menjadi rakan bersama-sama kerabat dalam Persatuan Karyawan Sastera Sarawak (PEKASA) dengan rasa dukacita merakamkan salam takziah buat keluarga Allahyarham dengan iringan doa semoga roh Allahyarham Sarimah dicucuri rahmat dan sama-samalah kita hantar Allahyarham kembali ke alam tinggi tempat asal menemui al Khalik, Maha Pencipta, dengan iringan Al FATIHAH….
(Diterbitkan di Akhbar Utusan Sarawak, 14 Jun 2007)

1 comment:

roslan jomel said...

Salam.

Terima kasih kerana memaut blog saya.