Penulis bantu bentuk fikiran positif

PENULIS disarankan agar menggunakan bakat dan keistimewaan yang ada pada mereka untuk menghasilkan tulisan dan karya yang dapat membantu, sama ada secara langusung ataupun sebaliknya membentuk dan merubah pemikiran ke arah positif, serta sihat demi kemajuan serta kesejahteraan bangsa dan negara, dan bukan untuk meracuni pemikiran mereka.

Ahli Parlimen Santubong, Datuk Dr Haji Wan Junaidi Tuanku Jaafar berkata, “… tidak kurang pentingnya, gunakanlah bakat dan keistimewaan yang ada pada diri anda (penulis) untuk menghasilkan tulisan yang dapat membantu menangkis dan membetulkan kesilapan atau ‘pembohongan’ yang mungkin pernah dilakukan, baik sengaja atau tidak oleh penulis luar seperti dari Barat dalam tulisan mereka yang berkaitan dengan perkembangan di negara kita.”

Penulis katanya juga boleh memperkenalkan dan mengangkat segala keunikan serta keistimewaan yang terdapat dalam massyarakat dan negara yang bukan sahaja dapat menarik minat dan perhatian tetapi dapat membuka mata dan telinga orang luar.

“Bagi saya, inilah tugas, tanggungjawab dan sumbangan seseorang penulis yang paling murni dan besar terhadap bangsa dan negaranya.

“Dalam konteks ini, saya mengesyorkan badan korporat yang lain supaya dapat berganding bahu dengan Dewan Bahasa dan Pustaka Cawangan Sarawak dalam mengadakan pelbagai kegiatan untuk memajukan dunia penulisan.

“Mungkin mereka boleh membantu dari segi tajaan supaya hadiah yang ditawarakan DBP dapat ditingkatkan. Tentu ini akan menarik lebih banyak penyertaan nanti,” katanya.

Beliau berkata demikian berucap pada Majlis Penyampaian Hadiah Peraduan Menulis Skrip Drama Pentas dan Malam Menjunjung Budi di salah hotel terkemuka di sini baru-baru ini.

Objektif peraduan itu ialah untuk mendapatkan bahan yang bermutu daripada para penulis untuk membina skrip drama pentas bagi tujuan penerbitan; mencungkil bakat dalam bidang penulisan skrip drama pentas dari kalangan penulis Sarawak; dan, menggalakkan minat terhadap penulisan skrop drama pentas dalam kalangan penulis Sarawak.

Sementara itu, Malam Menjunjung Budi diadakan dengan tujuan untuk menghargai kerjasama dan sokongan yang diberikan oleh agensi kerajaa/swasta dan wartawan untuk menjayakan pelaksanaan projek bahasa, sastera dan penerbitan DBP Cawangan Sarawak.

Kedua, mengeratkan hubungan dan kerjasama antara DBP Cawangan Sarawak dengan agensi kerajaan/swasta dan wartawan.

Katanya, walaupun syarikat yang berkenaan mungkin tidak memperoleh manfaat secara langsung dan dalam jangka yang pendek menerusi peraduan penulisan, namun ini dapat merapatkan hubungan dengan orang ramai yang mungkin akan menjadi atau membentuk pangkalan asas pelanggan.

“Kalau tidak pun, penglibatan dan penyertaan syarikat dalam kegiatan seperti ini (peraduan) boleh dianggap sebagai tanggungjawab atau kewajipan sosial,” katanya.

(Utusan Sarawak, 3 Januari 2008)

No comments: