Sidang Hantu-Hantu penuh kelucuan

RADIN AZHAR AHMAD

HANTU sudah mula berasakan mereka tidak lagi ditakuti oleh manusia. Walau dengan apa-apa cara sekalipun, manusia tetap tidak takut akan kehadiran hantu. Malah, manusia sendiri bertindak melebihi tindakan hantu. Pada masa yang sama, hantu dan manusia digambarkan boleh pula berkomunikasi. Seolah-olah tidak wujud perbezaan antara dua makhluk ini yang datangnya dari dua alam yang berbeza.

Dalam teater Sidang Hantu-Hantu yang dipentaskan di Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Cawangan Sarawak baru-baru ini, perkara tersebut jelas didramakan di hadapan penonton, yang bukan sahaja di kalangan penggiat atau peminat teater. Malah, sudah ada penonton yang sekadar mahu menonton. Ini mungkin kerana masyarakat Malaysia kini sudah disogokkan dengan cerita-cerita seram/hantu di pawagam ataupun televisyen.

Mungkin ini adalah satu daya penarik kepada kehadiran ramai penonton ke teater Sidang Hantu-Hantu yang menerima sentuhan arahan daripada Awang Kelana Awang Hassan atau Kelana Akira. Dengan bantuan daripada tenaga produksi berpengalaman, sama ada dalam aspek lakonan, pengurusan pentas, rekaan set, audio visual dan sebagainya, teater tersebut berjaya menarik minat penonton.

Dilihat secara keseluruhan, teater ini yang skripnya ditulis oleh Dahiri Saini agak ringan dan mudah difahami, tetapi memberikan banyak sindiran kepada masyarakat walaupun teater ini disampaikan secara humor (lucu). Diperhatikan dari awal hingga akhir, penonton hanya mampu ketawa terbahak-bahak melihat lakonan pada setiap babak lakonan.

Mana tidak, kemunculan hantu pocong (lakonan Ferrazzilah Haji Mohamad) yang nampak seram kemudian menjadi bahan lucu apabila bercakap seolah-olah seperti lelaki lembut ataupun mak nyah. Pocong mempunyai isteri (Ernie Doris Usin Abdullah) yang turut banyak memaparkan perwatakan lawak.

Pelakon lain yang terlibat ialah Mohd Ghazali Heman @ Jalod melakonkan watak (Langsuir) – Drakula juga menampakkan watak lucu. Seterusnya, drama pentas ini turut mengetengahkan Sarina Ibrahim sebagai Bini Langsuir, I-Setan (Mohd. Erwadi Abdul Rahman) yang mempunyai hubungan cinta dengan Darakula (Siti Nur Syuhada). Selain itu, Izzat Al-Qayyum Osman (Lelaki), Syazwani Abdul Hamid (Gadis), Tajol Asyikin Tambi (Penagih 2) dan Hasrfarazy Johan Mawi (Penagoh 1).

Drama pentas ini mengisahkan keluarga hantu yang bakal kehilangan tempat kediaman mereka kerana sering kali dikunjungi oleh manusia-manusia yang berbuat maksiat dan dosa. Kediaman mereka sudah dipedulikan sehingga timbul konflik keluarga hantu tersebut yang dalam dilema untuk berpindah atau tidak.

Antara hendak mempertahankan hak dan maruah mereka dalam keadaan tertekan atau terpaksa melupakan terus kediaman mereka bagi memberi peluang kepada manusia yang menjadikan tempat mereka sebagai tempat sarang penagihan dadah dan berbuat maksiat.

I-Setan berusaha memujuk agar keluarga mereka tidak berpindah kerana hutan yang mereka tuju juga akan dibangunkan dengan arus pembangunan. Berjayakan I-Setan memujuk keluarganya dan berusaha menghalau manusia tersebut dari tempat kediaman mereka.

(Utusan Sarawak, 3 Januari 2007)

No comments: