Tiada persaingan dalam persatuan sastera

Oleh ZACHARIA ABDULMANAN

DI daerah selatan ini, barangkali pertembungan yang paling sensasi dalam dunia sastera tempatan ialah Angkatan Pengkarya Indie (API) dan Persatuan Karyawan Sastera Sarawak (Pekasa). Kedua-dua ber-bengkung merah.

Entah perlawanan ini akan berlanjutan sampai ke pusingan ke berapa. Tetapi yang pasti tiada yang akan terkena pukulan knock-out. Ini bukan perlawanan tinju tetapi lebih kepada pertembungan ideologi. Pertembungan ini dapat dirasai sejak Pekasa diterajui penulis tersohor Sarawak, Jais Sahok sehingga ke pimpinan baru penulis muda tersohor, Ja’afar Hamdan.

Namun pertembungan ini sengaja diada-adakan oleh pihak yang tidak bertanggungjawab. Persaingan seperti wujud antara API dan Pekasa. Hakikatnya, tidak pernah ada persaingan. Sekurang-kurangnya API tidak merasakan begitu kerana API hanya berkiblatkan kepada matlamat pewujudannya yang langsung tiada kaitan dengan mereka.

Namun, hal yang menarik perhatian ialah andaian bahawa API tidak pernah mahu bekerjasama dengan Pekasa dalam apa-apa aktiviti sastera. Sepanjang kewujudan Pekasa sebagai sebuah badan yang berdaftar di Pejabat Pendaftar Pertubuhan dan sebagai kerabat Gabungan Persatuan Nasional (Gapena), API tidak pernah gagal untuk memberi sokongan baik terhadap sebarang perkembangan kerabatnya mahupun ak-tiviti anjuran Pekasa.

Bahkan API pernah memberi penghormatan terhadap Pharo Abdul Hakim dalam lamam sas-tera_sarawak baru-baru ini. Itu niat ikhlas tanpa sebarang sentimen ataupun agenda tersembunyi tetapi atas dasar persaudaraan.

Apabila melihat segala teguran yang diberi terhadap Pekasa lewat media cetak dan maya, ternyata itu bertitik-tolak daripada rasa cinta kasih terhadap saudara sesastera, apatah seagama. Biarpun kadang-kadang sindirnya pedas, tetapi rasanya itulah yang semoleknya tanpa perlu menikam dari belakang. Ke-banyakan kritikan adalah untuk kebaikan bersama.

Biarpun kadang-kadang dari segi prinsip, beberapa aktiviti Pekasa tidak sealiran persepsi API, namun ini tidak menjadi halangan bagi kerabat API untuk hadir memberikan sokongan terhadap usaha mereka. Bagi API, nilai persaudaraan itu penting dipeliharakan.

Lebih-lebih lagi, API berhubung secara baik dengan beberapa Jawatankuasa Pekasa seperti Pharo Ha-kim, Taufek Said, Kelana Akira, Radin Azhar Ahmad, Dahiri Saini dan Ja’afar Hamdan (Ketua Satu Pekasa).

Berbalik kepada persoalan kita tadi, adakah benar API tidak mahu bekerjasama dengan Pekasa? Bagi saya, itu lebih merupakan petuduhan yang tidak berasas dan absurd. Seharusnya tidak ditimbulkan. Pada pendapat saya, andaian seperti itu mengandungi niat yang tidak baik yang diterbitkan oleh manusia yang tidak jernih pemikirannya.

Mana mungkin API mahu bekerjasama dengan PEKASA jikalau selama ini tidak pernah ada jemputan untuk bekerjasama? Mana mungkin API terhegeh-hegeh untuk bekerjasama jika tiada pelawaan daripada Ahli Jawatankuasa Pekasa? Mana mungkin API tiba-tiba mengetuk pintu Pekasa tanpa seba-rang ajakan yang ikhlas daripada mereka?

Tidak pernahpun tercatat dalam mana-mana kitab sejarah sastera, perkara ini pernah berlaku? Setahu saya daripada aktiviti pertama Pekasa (baca puisi 48 jam) API terlibat sebagai peserta (biarpun tidak bersetuju pada dasarnya). Itupun kerana inisiatif sendiri. Bagaimana pulak dengan rentetan aktiviti baca puisi kemanusiaan, islam dan bermacam lagi judul itu, wakil API tidak pernah dijemput sebagai dek-lamator. Jangan pulak nak kata tentang produksi teater.

API tidak pernah menyombongkan diri terhadap sebarang usahasama dengan Pekasa. API menanti-nanti pelawaan ikhlas daripada Pekasa. Jika pucuk pimpinannya ikhlas dalam mengimarahkan suasana sastera di daerah selatan khusunya dan Sarawak amnya, maka jemputlah API untuk sebuah usahasama sastera.

Marilah kita berbincang untuk satu usahasama. Selayaknya perbincangan, pastinya akan ada pro dan kontra sehinggalah kita mencapai kata sepakat. Setiap daripada kita mempunyai ide untuk diketen-gahkan. Sebab itu perlunya perbincangan. API tidak pernah cuak untuk berbincang. Lainlah kalau di pihak Pekasa yang berasa begitu. Janganlah takut untuk berbincang, janganlah berbincang dengan ma-rah.

(Utusan Sarawak, 17 Januari 2008)

No comments: