SIFAR wakili Sarawak


TAHNIAH! Persatuan Seni Persembahan SIFAR telah berjaya terpilih untuk mewakili Negeri Sarawak ke Festival Teater Malaysia 2008 yang akan diadakan di Kuala Lumpur bermula 14 hingga 19 Julai depan.

Dengan skrip berjudul Tukang Ensera yang ditulis oleh Awangku Merali Pengeran Mohamed dan diarahkan pula oleh Suffian Haji Jalet, kumpulan teater ini berjaya menambat hati lima juri profesional pemilihan festival peringkat kebangsaan.

Untuk rekod, SIFAR bersama-sama Kumpulan Teater Ngoncong diberikan ruang untuk membuat pementasan pada Disember lalu sebagai penilaian kelayakan ke peringkat kebangsaan.

Ditanya mengenai harapan dan peluang SIFAR di peringkat kebangsaan, Suffian berkata, “Sememangnya sudah menjadi harapan setiap kumpulan yang bertanding di peringkat mana-mana pun untuk meraih kecemerlangan. Namun demikian, kita hanya mampu berusaha dan yang pastinya Allah jua yang akan menentukan segalanya.”

Katanya, “Apa-apa boleh terjadi dalam pertandingan. Lebih-lebih lagi pertandingan yang akan menyaksikan enam kumpulan pilihan yang terbaik dari seluruh Malaysia. Saya percaya kumpulan yang terpilih semuanya telah melakukan persediaan yang cukup mantap untuk tujuan festival ini. Seperti yang saya katakan tadi, kita hanya mampu untuk melakukan yang terbaik bagi pihak kita, namun segalanya akan ditentukan oleh-Nya.”

Menjawab tentang peluang pula, Suffian percaya semua kumpulan yang bertanding mempunyai peluang yang sama. “Persoalannya sekarang, kumpulan manakah yang lebih bernasib baik untuk mendapat peluang yang telah diberikan. Itu sahaja."

Bagaimana pula persiapan SIFAR untuk peringkat kebangsaan? Kejayaan SIFAR mewakili Sarawak sebenarnya adalah rentetan kepada kejayaan demi kejayaan kumpulan teater ini melayakkan diri untuk mementaskan teater persana teater nasional.

Persoalannya, adakah SIFAR dengan Tukang Ensera mampu mencapai kegemilangan yang pernah dicipta oleh oleh Kumpulan Teater Ngoncong pada 1998. Ngoncong ketika itu diumumkan johan. Sekali gus, kumpulan teater ini adalah satu-satunya kumpulan yang pernah meraih johan di peringkat kebangsaan, yang kini sudah satu dekad lamanya.

Mengenai perkata ini, Suffian menjelaskan, kejayaan Ngoncong, “Pada saya kumpulan Ngoncong telah melakukan yang terbaik tahun 1998, maka mereka sememangnya layak untuk gelaran itu.”

“Sehingga kini, saya dan kumpulan SIFAR tetap menghormati kumpulan Ngoncong sebagai kumpulan yang berpengalaman terutamanya dari soal pertandingan di peringkat kebangsaan,” katanya

“Namun demikian, untuk mengulangi apa yang telah Ngoncong buktikan dalam tahun 1998 dulu tidaklah semudah yang disangka. Seperti yang saya katakan tadi, kita hanya mampu berusaha dan mempersembahkan yang terbaik.

"Setakat ini jujur saya katakan yang kami belum lagi mengadakan perjumpaan produksi apalagi untuk membuat persiapan. Akan tetapi, sebagai ketua kepada SIFAR dan pengarah kepada cerita Tukang Ensera, Insya-Allah kami akan berusaha sedaya upaya untuk memantapkan lagi pementasan kami dari pelbagai sudut.

“Segala usul serta komen yang membina yang kami terima daripada rakan-rakan selama ini akan kami semak dan nilai untuk proses pemantapan diri,” katanya.

Beliau mengucapkan terima kasih terutama kepada Ramli Ali, Ahmad Badwi Nerawi, Cikgu Zainoren serta Abdillah Untong yang sentiasa memberi panduan serta semangat tanpa mengira masa kepada SIFAR.

“Tidak lupa juga kepada semua rakan teater yang sentiasa memberi sokongan. Kami juga amat berbesar hati sekiranya rakan-rakan teater dapat menyumbang dari segi idea dan komen serta nasihat yang membina bagi mamantapkan lagi persembahan kami kelak demi Negeri Sarawak. Sememangnya itu amat kami alu-alukan. "

(Utusan Sarawak, 24 Januari 2008)

No comments: