SEJARAH PENERIMA ANUGERAH SASTERA NEGERI SARAWAK (KATEGORI UTAMA)

ALLAHYARHAM Muhammad Bujang atau nama penannya, Melati Sarawak dan Ikhlas dilahirkan pada 1915. Anak Melayu ini mendapat pendidikan awal di Government Vernacular School mulai 1925 hingga tamat Darjah 5 Madrasah Melayu (1931), Maktab perguruan Sultan Idris (1925 – 1937).
Kemudian, pernah menjawab jawatan sebagai Guru Besar di Sekolah Abg. Aing, Simanggang (1937 – 1945), pengajar di Madrasah Melayu Sarawak, Penyelia Kelas Perpaduan Rakyat (1972 – 1975). Selain itu, Muhammad Bujang juga bergiat aktif dalam pertubuhan seperti Persatuan Melayu Sarawak. Pernah menjawat jawatan Pengerusi Lembaga Amanah Masjid Bahagian dan Ahli tertinggi Majlis Islam. Hadiah penghargaan yang pernah diterima ialah Hadiah Penghargaan Penulis 1982, Tokoh Guru Negeri Sarawak (1982) dan Tokoh Guru Kebangsaan (1984). Pengkaryaan Muhammad Bujang begitu menyerlah. Antara karya yang pernah dihasilkan ialah syair Mengapa, Mandi Tepung Tawar, Sedikit Pemandangan di Bandar Kuching dan Tidur dalam Warta. Cerpen seperti Si Buta dengan Si Peka, Warta Jenaka, Kalau Saya Kaya (1937) dan Salah Siapa. Rencana seperti Perubahan dan Kemajuan, Dunia dalam Huru hara, Penyakit Sarawak dan Kasihkan bangsa dan Tanah Air, Bolehkan Dunia Aman dan Cara-cara Berhuma Patut Diperbaiki (1949) tersiar dalam Warta.

MUHAMAMD RAKAWI YUSUF (1995)

ALLAHYARHAM Muhamamad Rakawi Yusuf, lebih dikenali Master Rakawi meninggal dunia 58 tahun lalu dalam usia 47 tahun. Penulis, penggerak sastera dan pemaju dunia persuratan Sarawak ini layak, wajar diberi penghargaan tinggi nilainya. Anugerah Sastera Sarawak diwujudkan satu-satunya penghargaan yang wajar menjadikan beliau penerima pertama. Beliau tidak ada lagi menerima anugerah itu. Waris masih ada. Sebagai pejuang dan penggerak dunia sastera dan persuratan yang dedikasi, pengorbanan membelanjalkan wang pencen untuk menerbitkan akhbar berbahasa Melayu pertama Sarawak bersama-sama rakannya, kemudian menerbitkan novel pertama Sarawak iaitu Melati Sarawak. Dengan berbuat demikian, Muhammad Rakawi mengorbankan warisan harta untuk keluarga. Yang ditinggalkan, khazanah sastera yang amat berguna, berharga untuk masyarakat Sarawak khasnya dan Malaysia. Novel beliau antara novel terawal Malaysia yang diterbitkan oleh beliau, tiga atau empat tahun setelah novel pertama Malaysia. Muhammad Rakawi orang biasa dan bukan golongan bangsawan, perabangan atau pemerintah/pentadbiran berjaya mencetuskan kesedaran dan membawa perubahan sosial, politik, ekonomi dan agama melalui karya dan perjuangan sasteranya. Sumbangan dalam pelbagai pergerakan dapat dilihat sebagai pemangkin/katalis perubatan dan reformasi sosial masyarakat Sarawak ketika itu.

DATU DR. ADI BADIOZAMAN TUAH (2009)

DATU Dr. Adi Badiozaman Tuah mendapat pendidikan rendah di Tatau, Sarawak. Kemudian melanjutkan pendidikan menengah di Kolej Tun Datuk Tuanku Haji Bujang, Miri. Memperoleh ijazah Sarjana Muda dari Unversiti Malaya dan Diploma Pendidikan pada 1973 dan Sarjana Pendidikan dalam bidang Perkembangan Kurikulum pada 1979 di universiti yang sama. Mendapat ijazah Kedoktoran Pendidikan dari Universiti Bristol, UK pada 1996 dalam bidang Pengurusan Pendidikan. Sebelum menjadi Pengarah Maktab Perguruan Batu Lintang, pernag menjadi Ketua Pengarah (Hal Ehwal Murid) di Bahagian Sekolah, Kementerian Pelajaran Malaysia, Ketua Sektor Pengurusan Perkhidmatan Pendidikan, Ketua Penolong Pengarah Bahagian Penyeliaan Sekolah dan Ketua Penolong Pengarah Bahagian Kurikulum di Jabatan Pelajaran Sarawak, Pegawai Pendidikan Bahagian Sri Aman. Pernah menajdi guru Bahasa dan Kesusasteraan Melayu, pensyarah Bahasa dan Pengajian Melayu di Maktab Perguruan Batu Lintang, Tutor Bahasa dan Kesusasteraan Melayu di Fakulti Pendidikan Universiti Malaya. Jawatan terakhir sebelum bersara pada Ogos 2007 ialah Pengarah Peperiksaan Lembaga Peperiksaan Malaysia. Sekarang bertugas sebagai Pengarah Biro Perkhidmatan Pendidikan Majlis Islam Sarawak dan Ahli Lembaga Pengelola Dewan Bahasa dan Pustaka. Antara buku yang dihasilkan ialah Lagu Malam (1986) dan Puisi Buat Mama (1988). Selain itu, puisi-puisi beliau termuat dalam antologi bersama seperti Sayang Sarawak (1984), Puisi-Puisi Kenyalang 1 (1984), Nyanyian Wau (1987), Randau di Pulau (1987) dan Menganyam Kedukaan (1997). Puisi beliau berjudul Salam Buat Cikgu memenangi Hadiah Penghargaan Penulis Sarawak pada 1991. Beliau pernah menerima Hadiah Sastera Kebangsaan Negeri Sarawak (1996) dan Hadiah Sastera Kebangsaan Negeri Sarawak bagi genre Skrip Drama (1997). Puisi beliau yang berjudul Pertemuan di Hyde Park memenangi Hadiah Sastera Perdana Malaysia (2002/2003) kategori puisi (karya eceran).

No comments: