Anak Ruma’ Kadang penuh citra budaya


ANTARA buku terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) termasuk Anak Ruma’ Kadang yang dipamerkan sempena Majlis Bicara Buku 2008 anjuran DBP Cawangan Sarawak dengan kerjasama Persatuan Karyawan Sastera Sarawak (Pekasa) baru-baru ini.

ANAK Ruma’ Kadang secara umumnya merupakan sebuah novel penuh citra budaya masyarakat Lun Bawang. Novel ini yang ditulis oleh Mohd Faizal Jamil menjadi cukup bermakna dalam arus sastera Sarawak kerana novel inilah yang pertama mengemukakan masyarakat Lun Bawang, selaku masyarakat minoriti.

Ja’afar Haji Hamdan menjelaskan, walaupun sudut pandangan dalam novel ini daripada seorang pengarang berbangsa Melayu, namun pegangan Mohd Faizal, iaitu buku Masyarakat Lun Bawang telah mampu memberi nilai makna yang sebenar tentang budaya masyarakat Lun Bawang.

“Novel ini mempunyai dimensi yang berbeza sekiranya diteliti melalui sudut teori yang lain. Sememangnya, pembicaraan buku ini hanya mengambil kira beberapa hal tentang budaya masyarakat Lun Bawang. Sedangkan 70 peratus novel ini amat berjaya memaparkan panorama serta keunikan masyarakat dari kaca mata sastera.”

Menurutnya, penelitian Anak Ruma’ Kadang hanya berpijak kepada nilai sastera karya novel tersebut dengan kaitan tuntutan studi budaya. Nilai sastera itu adalah pemikiran budayanya namun diteliti melalui etimologi studi budaya.

“Apabila membaca studi budaya dalam hubungan bagi memperlihatkan sastera dan budaya terhadap novel Anak Ruma’ Kadang, perkara pokoknya adalah ciri-ciri budaya tradisinya yang menjadi susur galur budaya kehidupan mereka.

“Setiap apa yang dilakukan memerlukan upaya adat tradisinya. Setiap keputusan memerlukan pertimbangan adat tradisi. Bahkan, soal-soal benar dan salah itu pun terungkap dalam adat tradisinya,” jelasnya.

Pegangan tradisi katanya, memberi kekuatan budaya sebagai pedoman kehidupan. Tanpa tradisi yang merangkumi budaya mereka, maka kehidupan mereka tidak memenuhi tuntutan turun-temurun budaya masyarakatnya.

“Hal ini cukup menarik diteliti dan ditekuni melalui studi budaya, kerana secara tidak langsung, soal-soal tersirat akan ditemui bagi memberi nilai-nilai hal yang tersurat. Pantang larang cukup menjadi persoalan yang amat berat dalam tradisi Lun Bawang. Namun, pantang larang yang dilanggar akan mengakibatkan satu malapetaka atau bencana terjadi.

“Hal ini disentuh dengan teliti oleh pengarang dalam novelnya. Walaupun hal sebegini turut menjadi pegangan beberapa etnik lain di Sarawak, namun dalam masyarakat Lun Bawang, si pelanggar pantang larang harus dihukum. Tetapi, dalam tangan Mohd Faizal (penulis), hukuman itu menjadi ringan melalui watak timbang tara ketua kaum.”

Melalui novel ini juga, pengarang turut menurunkan jampir tawar mengei bagi memanggil burung mengei. Upacara memanggil burung berkenaan penting bagi memberi petanda baik. Sekiranya burung berkenaan tidak muncul, maka mereka terpaksa membatalkan niat untuk membuak kawasan baru.

Selain itu pengarang kata Ja’afar juga memaparkan pantang larang mentertawakan benda pelik atau kecil, yang turut terdapat dalam masyarakat lain khususnya Melayu.

“Mengikut kepercayaan masyarakat Melayu, mentertawakan benda pelik dan kecil akan menyebabkan “kudik” atau “buak” yang berupa angin taufan dan akhirnya disumpah menjadi batu. Hal ini turut ada dalam masyarakat Lun Bawang.”

Kepercayaan tentang pantang larang di hutan dan sungai turut terdapat dalam novel tersebut yang cukup menarik diketahui sebagai mengenali kepercayaan masyarakat orang lain yang menjadi pengikat budaya mendisiplinkan masyarakatnya.

Jelas ja’afar, Mohd Faizal juga membuat perbandingan tentang persamaan dan kelainan masyarakat Melayu dan Lun Bawang bagi memberi tafsiran rumpun yang sama dan dibezakan oleh sedikit pengaruh mitos dan anutan.

Namun dari segi konsep sambutan dan perayaan, khususnya majlis perkahwinan, Mohd Faizal menperjelaskannya secara langsung tanpa membuat secara rinci.

Uniknya, majlis kenduri yang diadakan masyarakat Melayu mempunyai sedikit persamaan dengan majlis irau aweh yang diadakan di ruma’ kadang. Cuma upacara akad nikahnya saja yang berbeza.

Pesta Lun Bawang yang merupakan pesta tradisi masyarakat Lun Bawang diadakan sempena Hari Gawai Dayak. Dalam novel ini, pengarangnya memberi gambaran umum tentang pesta ini. Walaupun demikian, pengarang juga mengemukakan legenda Lun Bawang yang memungkinkan pesta ini diadakan.

Menurut legenda Lun Bawang, Diri Ulung didirikan selepas seorang pahlawan mencatat kemenangan dalam peperangan. Setelah semuanya didirikan, sekumpulan orang akan berarak mengelilinginya sambil menyanyi ukui yang bertujuan merayakan serta memuji pahlawan berkenaan.

“Sesungguhnya, novel ini mengisi khazanah sastera Sarawak dengan cukup makna. Kerana, kemunculan novel ini akan memperkayakan ‘novel budaya’ selain novel Kelingkang, Ngoncong, Pindah, Melati Sarawak, Ngesap dan sebagainya. Barangkali selepas ini, ada kajian yang akan memaktubkan bahawa novel budaya telah bertapak murni di bumi Kenyalang ini,” kata Ja’afar.
(Utusan Sarawak, 19 Jun 2008)

1 comment:

Unknown said...

Saya sangat berbangga kerana saya anak Lun Bawang.