Bengkel Penulisan Skrip Drama Radio

PERSATUAN Karyawan Sastera Sarawak (Pekasa) dengan kerjasama Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Cawangan Sarawak akan menganjurkan Bengkel Penulisan Skrip Drama Radio pada 2 Februari depan, bermula pukul 8.00 pagi hingga lima petang di Bilik Wacana DBP Cawangan Sarawak.

Bengkel Penulisan Skrip Drama Radio merupakan inisiatif awal bagi membina dan menghasilkan skrip drama radio bagi tujuan terbitan pihak Radio Televisyen Malaysia (RTM) Sarawak.

Dua objektif yang didasarkan ialah membina karyawan yang mampu menghasilkan skrip drama radio yang baik dan bermutu, dan menampung keperluan dan memperbanyakkan manuskrip drama radio.

Penyertaan bengkel tersebut terbuka kepada semua karyawan yang ada di Sarawak. Bayaran kemasukan ialah RM50.00 bagi ahli Pekasa, sementara RM70.00 bagi bukan ahli Pekasa.

Setiap peserta dimestikan menyediakan skrip atau sinopsis untuk dibawa dalam bengkel berkenaan. Skrip yang baik dan telah dimurnikan serta diterima oleh pihak RTM Sarawak akan dibayar (setelah tersiar) sekitar RM360.00. Skrip hendaklah bersesuaian dengan penerbitan sekitar 30 minit.

Bengkel tersebut akan dikendalikan oleh empat pembimbing iaitu, Datuk Hajah Salbiah Painah yang merupakan Penasihat PEKASA. Malah, beliau banyak menghasilkan skrip drama radio pada tahun 60-an. Selain itu, juga menulis novel dan puisi.

Pembimbing kedua ialah Dahiri Saini, yang merupakan pendatang baru dalam dunia penulisan skrip. Baru-baru ini memenangi hadiah ketiga Peraduan Menulis Skrip Drama Peringkat Kebangsaan. Selain itu, beliau turut menulis novel, cerpen dan puisi.

Seterusnya, Hajah Latifah Haji Mohd. Sabli yang merupakan salah seorang penulis skrip drama radio yang cukup aktif dan berkaliber, di samping menulis cerpen dan pantun. Selain skrip drama radio, giat juga menghasilkan skrip drama pentas dan drama tv.

Sementara pembimbing keempat ialah Jamayah Pawi, iaitu Penerbit Drama Radio, Radio Televisyen Malaysia (RTM) Sarawak.

Tarikh tutup penyertaan ialah pada 28 Januari 2008. Untuk maklumat lanjut hubungan Ketua Satu Pekasa, Ja'afar Hamdan (082-444711).

Jadual bengkel

8.00 pagi – 8.30 pagi - Pendaftaran
8.30 pagi -10.00 pagi - Sesi Satu
10.00 pagi -10.30 pagi - Kudapan
10.30 pagi - 12.30 tgh - Sesi Dua
12.30 tgh - 2.00 ptg - Merarau dan Rehat
2.00 ptg - 4.30 ptg - Sesi Tiga
4.30 ptg - 5.00 ptg - Kudapan

(Utusan Sarawak, 10 Januari 2008)

No comments: