Cabaran kepada aktivis tari

KAPILA Vatsayan menyatakan bahawa tari pada suatu ketika adalah primitif dan sofistikated. Pergerakan manusia merupakan mekanisme untuk menyatakan kegembiraan dan kedukaan yang sudah terbentuk dalam alam semulajadi diri manusia sebagai kehendak dan kelaziman sejagat.

WARTAWAN BUDAYA

PERBINCANGAN mengenai sejarah perkembangan persembahan tarian di Sarawak menimbulkan topik yang cukup mencabar kepada semua pihak yang bergelar aktivis tari.

Para aktivis tari semestinya sudah sedar akan kedudukan perkembangan ini ataupun mereka masih lagi terumbang-ambing menghadapi pelbagai arus yang melanda beberapa sudut bahasa gerak dalam persembahan tari itu sendiri.

“Sejauh manakah dan sejak bilakah perkembangan berlaku merupakan batas ukuran dalam memulakan sejarah perkembangan tersebut,” kata Sharkawi Haji Amit menjelaskan Sejarah dan Perkembangan Ringkas Persembahan Tarian di Sarawak.

Namun demikian katanya, keprihatinan semua pihak dalam usaha mengangkat martabat seni tari itu ditinta dalam peta sejarah perkembangannya amatlah dipuji dan dihargai.

“… inilah satu-satunya ‘daulah’ seni tari dalam perjuangan mereka yang bergelar tokoh tari, seniman tari, pakar tari atau aktivis tari.”

Justeru katanya, “… kita mestilah berbangga kerana sebagai salah seorang aktivis seni tari, kita terpaksa mencari, meneroka dan menambah ilmu dalam bidang seni tari ini di samping pengalaman dan kemahiran yang kita miliki.”

“Saya agak runsing apabila soalan ‘Apa dia seni tari?’ diajukan. Apakah ia akan terjawab betul atau sebaliknya. Soalannya mudah, tetapi kita sendiri yang membuat komplikasinya. Jelasnya, ia harus dikemukakan untuk umum.”

Maka akan timbul soalan sama ada ia hanya sekadar batas sebutan atau sebaliknya yang lebih serius daripada itu. Mungkin persoalan itu akan mengelirukan seseorang kerana mereka akan mula bertanya sama ada itu penari atau menari.

“Dalam pada itu, kita perlu juga mengetahui fungsi tari. Semakin zaman berubah fungsinya juga berubah dan tidak menafikan ada tarian tertentu masih dikekalkan kerana adat dan pantang larang.”

Menyentuh tentang fungsi tari, Sharkawi menjelaskan, orang primitif mahupun mereka yang mengamalkan kepercayaan animisme, mereka yang masih lagi menitikberatkan kepada usaha dan cara lama untuk berkomunikasi dengan nenek morangh mereka.

Mohammad Ghouse Nasuruddin katanya, berpendapat bahawa tarian dianggap sebagai bentuk seni yang pertama diusahakan oleh manusia kerana ia tidak memerlukan sebarang peralatan kecuali tubuh badan manusia.

Bentuk dan stail tarian yang awal ditentukan oleh fungsi dan persekitaran. Manusia telah awal-awal lagi mempercayai bahawa mereka menggunakan tarian sebagai alat untuk berkomunikasi dengan roh nenek moyang.

“Justeru, pada hari ini fenomena ini dipercayai sebagai fenomena semulajadi. Jelas bahawa manusia juga menggunakan tarian untuk berhubung atau berkomunikasi dengan roh nenek moyang.

“Dalam hal ini, mereka akan dapat memohon supaya hujan akan turun bagi keperluan harian. Ini berlaku semasa orang primitif menghadapi kemarau yang telah menjadikan tanah di kawasan mereka kering kontang tanpa setitik air untuk pertanian, minuman dan sebagainya.”

Selain fungsi berbentuk magistik, kebanyakan tari digunakan sebagai menyatakan kegembiraan atau kedukaan.

Kapila Vatsayan jelasnya, menyatakan bahawa tari pada suatu ketika adalah primitif dan sofistikated.

“Pergerakan manusia merupakan mekanisme untuk menyatakan kegembiraan dan kedukaan yang sudah terbentuk dalam alam semulajadi diri manusia sebagai kehendak dan kelaziman sejagat.

“Dalam hubungan yang sama manusia menggunakan tarian sebagai menyambut para perwira kembali dari perjuangan. Sekumpulan gadis akan menari setibanya pahlawan atau perwira tiba ke rumah mereka.

“Ini menunjukkan rasa gembira dan bangga atas keperwiraan si jejaka telah selamat kembakli dari perjuangan atau peperangan,” katanya.

Bersambung minggu depan

No comments: