Festival Muzik Asli 16-18 November 2007

FESTIVAL Muzik Asli Negeri Sarawak merupakan salah satu usaha Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negeri Sarawak untuk menyemarakkan kembali kegiatan seni muzik khususnya Gendang Melayu Sarawak yang semakin kurang mendapat tempat di hati masyarakat muda.

Festival berkenaan yang akan diadakan pada 16 hingga 18 November ini di Panggung Udara Dewan Bandaraya Kuching Utara (DBKU) adalah medan pertandingan kumpulan gendang Melayu yang terdapat di sekitar bandar raya Kuching dan Samarahan.

Festival tiga hari itu bermula pada pukul 4.00 petang hingga 10.30 malam.

Di samping pertandingan Gendang Melayu Sarawak, pihak penganjur juga mengadakan kesenian yang melibatkan penyertaan kumpulan etnik-etnik utama di negeri ini.

Empat objketif yang didasarkan ialah pertama, menanam dan memupuk minat khasnya golongan muda agar meminati seni muzik asli.

Kedua, menyediakan ruang dan peluang kepada persembahan kumpulan muzik asli yang masih bergerak aktif di sekitar bandar raya Kuching.

Ketiga, memupuk integrasi dan keakraban interaksi di kalangan masyarakat melalui bidang muzik asli dan keempat, sebagai kaedah pemuliharaan bidang muzik asli/etnik di negeri ini.
(Disiarkan pada 8 November 2007 di Stail Seni Budaya, Utusan Sarawak)

No comments: