Soul of Nature pamer karya sembilan pensyarah UiTM

Karya seni arca iaitu ‘Infinite Series” oleh Mohamat Najib Mat Noor. Dia mengolah reka corak hasil proses transformasi corak dua dimensi alam semulajadi kepada reka bentuk tiga dimensi.

Dr. Kamil Salem menekankan rupa wajah figura dengan jelas terutamanya dalam karya bertajuk ‘Wajah I’. Imej kanak-kanak berketurunan Melayu Sambas Lundu yang keriangan seolah-olah menggamit masyarakat untuk berfikir akan kesan alam jika tidak terpelihara.

‘Souls of Nature’ merupakan pameran seni lukis oleh pensyarah Fakulti Seni Lukis dan Seni Reka (Grafik) Universiti Teknologi MARA (UiTM) Sarawak yang julung kali diadakan. Mempamerkan 40 karya hasil seni sembilan pensyarah, Mohamat Najib Mat Noor, Halina Amin, Wan Samiati Andriana, Safrina Muhammad Azmi, Suzani Azmin, Hasbee Mohamad, Azyzeer Rahim, Zafina Zainal Abidin dan pensyarah sambilan, Dr. Kamil Salem. Karya ini diilhamkan dari pelbagai idea mengikut kepakaran pensyarah – seni arca, cetakan, media digital, media campuran dan fotografi.

Pameran ini menjurus kepada bentuk seni rupa moden. Asasnya tumbuh dari tradisi kesenian moden dari Barat seterusnya berkembang mengikut pengaruh kebudayaan ke seluruh pelusuk dunia.

Bentuk yang dimaksudkan lazimnya bersifat individual (peribadi sifatnya) seperti lukisan, cetakan, arca dan catan. Seni rupa tradisional seperti batik, songket, ukiran kayu, senjata tradisional dan kerja logam bersifat kemasyarakatan.

Kewujudan fakulti ini memberi impak besar maknanya. Ia bertapak selama tiga tahun dan jumlah pelajarnya kini mencecah 180 orang. Dengan adanya fakulti ini, ia mampu menggerak dan mengembangkan aktiviti kesenian khususnya di negeri ini serta memodenkan seni di Malaysia amnya.

Tujuan pameran ini ialah untuk mengenengahkan UiTM Sarawak dan kewujudan FSSR kepada masyarakat sekitar. Ia usaha awal untuk mengumpul maklumat, mempertemukan pelukis, peminat, masyarakat dan pentadbir selain apresiasi karya.

Sifat pameran yang lebih kepada pengenalan dan tinjauan ini menjadikan ia lebih terbuka dan bebas kepada berbagai aspek; merangkumi soal biografi pelukis, bahan, teknik, tema dan gaya karya hinggalah soal-soal bentuk dan makna.

Karya yang dihasilkan mengikut kefahaman dan kepakaran pelukis; mampu diolah dan disusun secara akademik mengikut ‘formalistik visual’ seperti susunan gariran, rupa, bentuk, warna dan sebagainya. Kemudian memberi makna ‘estetik’ seperti keindahan, rasa, intelek, dan kejiwaan kepada perbicaraan aspek pemikiran.

Nilai ini dapat dilihat dalam karya seni arca iaitu ‘Infinite Series” oleh Mohamat Najib Mat Noor. Dia mengolah reka corak hasil proses transformasi corak dua dimensi alam semulajadi kepada reka bentuk tiga dimensi.

Dari segi persembahan, arca ini bukan sahaja dipamerkan di lantai, juga boleh berada di dinding, siling dan sebagainya. Arca ini menerapkan nilai-nilai estetika kesenian Islam. Motif alam semulajadi diringkaskan kepada bentuk geometri yang diulang-ulang (repetition).

Di samping itu, arca ini juga menekankan aspek dematerialisasi (dematerialization) dan denaturalisasi (denaturalization) yang mana aluminium ditebuk telah menampakkan seakan-akan ringan. Motif asal yang digunakan tidak lagi kelihatan.

Corak atau bayangan yang terhasil mewujudkan kesan cahaya yang indah, harmoni dan tiada batasannya apabila mencecah disetiap permukaan. Kuali sebagai bahan yang digunapakaikan berjaya dikawal dengan baik serta ianya memberi nafas baru kepada bahan tersebut.

Arca gelas yang dihasilkan oleh Halina Amin berdasarkan bentuk geometri yang diringkaskan, mewujudkan kesan pergerakan. Berbeza apabila dilihat dari pelbagai sudut. Setiap pergerakkan menampakkan pertumbuhan atau percambahan seperti terdapat pada alam semulajadi.

Dia berjaya menggabungkan kesan warna dengan bahan yang digunapakai. Menghadirkan rasa tenang. Kesan warna yang menusuk masuk ke ruang kaca yang dileburkan menampakkan suasana keindahan. Rupa atau kesan yang terhasil dalam kaca menggambarkan perasaan yakin, sedar dan di bawah kawalan. Kesan ini dapat dilihat dalam karya beliau bertajuk ‘Self’.

Karya bertajuk ‘Tree of Life’ dihasilkan oleh Wan Samiati Andriana menggambarkan hasil kerja tangan halus. Menggunakan teknik cetakan kayu. Kesan gurisan pada kayu dapat lihat dengan jelas. Imej yang diguna diringkaskan dan berbentuk separa geometri.

Karya ini menerapkan unsur flora dan fauna berlingkar antara satu sama lain. Pengolahan rupa bentuk yang terancang dan berulang-ulang menampakkan keseimbangan, harmoni serta pengawalan rupa dan ruang yang begitu menarik.

Kehijauan alam semulajadi dapat dilihat dalam karya Safrina Muhammad Azmi Dia menggunakan teknik stensil untuk mengutarakan ideanya. Imej yang digunakan adalah ekslorasi terhadap garisan yang terdapat pada rupa alam; pokok buluh, daun pandan, paku pakis dan sebagainya.

Warna hijau yang mewujudkan suasana tenang dan dipenuhi kedamaian dapat dirasai dalam karyanya. Imej yang dilakar pada permukaan jubin mampu menghasilkan garapan idea yang boleh dikembangkan kepada pengolahan lebih komplikasi serta corak lebih mencabar.

Lipas sinonimnya dikenali sebagai haiwan yang kotor mahupun tercemar. Namun demikian Suzani Azmin dalam interpretasinya terhadap haiwan ini membuka minda masyarakat untuk berfikir ke arah positif akan lipas.

Karyanya bertajuk ‘Rentak’, diterapkan dengan nilai estetika yang terdapat pada lipas, berupaya menjadi artifak seni untuk diketengahkan terutama di bahagian sesungut dan belakangnya. Imejnya diringkaskan dan dimodifikasikan dengan menggunakan teknik media digital yang dicetak di atas fabrik.

Karya yang berbaur kritikan sosial melalui pengolahan media digital dihasilkan oleh Azyseer Rahim mendedahkan perihal masyarakat kini yang hanya mahu memikirkan pembangunan dan kepentingan hidup serta mengabaikan apa yang ada di sekitarnya.

Imej gitar, bibir, tali gantung dan sebagainya dijadikan ikonografi mahupun subjek penting dalam karyanya. Warna merah yang digunakan sebagai latar seolah-olah beliau ingin menggambarkan kemarahan atau kerakusan manusia terhadap alam.

Bibir yang digunakan sebagai ikon hanya mampu berkata-kata sedangkan bukit serta gunung rakus dikerjakan oleh mereka yang tidak berperikemanusian. Manakala imej tali gantung mungkin suatu cara penyelesaian terhadap mereka yang membinasakannya.

Hasbee Mohamad dalam karyanya, ‘Line & Form of Nature’ adalah menggunakan teknik fotografi sepenuhnya. Beliau merakamkan unsur-unsur garisan serta bentuk yang terdapat pada alam semulajadi. Penggunaan warna sephia menampakkan karya ini lebih dramatis dengan kesan-kesan bayangan yang terhasil.

Zafina Zainal Abidin mengadaptasikan bentuk-bentuk alam semulajadi ke alam dekorasi (interior). Bentuk-bentuk ini dipermudahkan kepada geometri dan beliau cuba menggayakan konsep minimalis yang mana mudah tetapi praktikal dan asas penting dalam karyanya ialah “less is more’ and ‘doing more with less’. Penekanan terhadap rupa dan ruang turut diterapkan. Manakala bahan yang digunapakai adalah seperti kaca, kayu, seramik dan besi.

Akhir sekali Dr. Kamil Salem yang sering dikaitkan sebagai pemuzik, satu-satunya pelukis yang menggunakan unsur-unsur figura sebagai bahan untuk dipersembahkan. Wajah ceria yang dipenuhi dengan ketenangan menampakkan suasana sekeliling yang belum tercemar dan harus dikekalkan.

Beliau menekankan rupa wajah figura dengan jelas terutamanya dalam karya bertajuk ‘Wajah I’. Imej kanak-kanak berketurunan Melayu Sambas Lundu yang keriangan seolah-olah menggamit masyarakat untuk berfikir akan kesan alam jika tidak terpelihara. Media campuran digunapakai dalam usahanya menterjemahkan karya ini dengan lebih jelas seperti alam dipenuhi pelbagai sumber untuk diterokai.

Menurut Mohamad Najib, Kurator Pameran Fakulti Seni Lukis dan Seni Reka UITM Sarawak 2008, keseluruhan penggunaan alam semulajadi sebagai bahan untuk berkarya dilihat mampu membawa kepada banyak pengertian. Ini sama ada imej-imej, rupa bentuk, mahupun corak alam diadaptasikan secara terus ataupun tidak.

Dalam pameran ini, pelbagai idea yang telah diilhamkan oleh alam menggambarkan betapa penting setiap ciptaan Ilahi agar terus terpelihara. Penggiat seni hanya mampu meluahkannya melalui garisan, warna bentuk dan sebagainya. Hanya masyarakat sekeliling perlu lebih peka dan tajam pemikiran serta penglihatannya bagi mendalami setiap maksud karya seni yang bukan sahaja dilihat dari luaran tetapi secara dalaman.

Kajian yang berterusan serta dengan adanya sokongan individu, berkumpulan mahupun masyarakat dan komitmen para penggiat seni dilihat mampu menggerakkan lagi kegiatan seni. Sarawak yang sememangnya kaya dengan nilai-nilai tradisi dan sumber-sumbernya dilihat perlu diterokai oleh para pelukis moden.

Dengan kewujudan Institusi pengajian seperti UiTM yang mewujudkan Fakulti Seni Lukis dan Seni Reka (Grafik) dilihat mampu membangunkan dan menghasilkan bakat-bakat baru dalam apa jua bidang berbentuk kesenian terutama di negeri Sarawak.

(Utusan Sarawak, 3 April 2008)

1 comment:

Penabahari said...

lamk juak sik jumpa. Kitak apa khabar Din?