Penceritaan Bara Yang Menyala menghiburkan


Profesor Madya Hashim Ismail (kanan sekali) bersama-sama Dr. Jeniri Amir (tengah) dan Haji Hamzah Hamdani (kiri sekali) ketika menyertai Perkampungan Penulis Sarawak 2008 di Mukah, baru-baru ini.

PENGALAMAN membaca novel Bara Yang Menyala, karya Jaya Ramba memberikan kesan pembacaan dari segi struktur penceritaan yang banyak boleh dibincangkan, kata Profesor Madya Hashim Ismail ketika membicarakan buku tersebut pada Diskusi Karya sempena Perkampungan Penulis Sarawak 2008 di Mukah, baru-baru ini.

Seterusnya katanya, persoalan dendam dan kasih sayang dalam sebuah keluarga yang dilatari dunia peniagaan, dan kesan penulisan yang berlatarbelakangkan sebuah kebudayaan masyarakat Cina.

Menurutnya, Dari segi naratif, penstrukturan cerita di dalam novel tersebut didapati disusun secara kronologi, dan perkembangan peristiwa berlaku sekitar empat tahun dan berlatar belakangkan daerah Miri, Sarawak.

Jika berdasarkan teori naratif jelasnya, dua perkara yang penting dalam hukum sebab akibat untuk sesebuah peristiwa berkembang.

"Secara umum, didapati pengarang menyusun ceritanya secara rapi untuk dikembangkan dari satu peristiwa ke satu peristiwa. Walau bagaimanapun, terdapat gangguan ketara pada teknik susunan peristiwa.

"Proses kemerosotan yang dilihat untuk mencapai fungsi cerita telah menyebabkan proses pembacaan menjadi hambar kerana terlalu banyak unsur kebetulan yang digunakan.

"Dan ia menjadikan cerita hambar dari segi darjah kelogikan bercerita. Terdapat sekurang-kurangnya sepuluh teknik kebetulan yang digunakan oleh pengarang sepanjang perjalanan peristiwa," katanya.

Unsur kebetulan jelasnya, merupakan satu teknik paksaan yang jika dielakkan atau dikurangkan akan menjadikan pembacaan novel tersebut lebih menarik.

Jika berpandukan unsur konflik yang digunakan dalam novel itu, beliau mendapati proses kesejahteraan dan proses kemerosotan akan menampakkan fungsi cerita yang dapat dibahagikan mengikut kelompok watak.

Katanya, epsetemologi Bara Yang Menyala dengan asas kata "Dendam" menjadikan watak di dalam novel tersebut diberikan imej dendam yang berpanjangan.

"Hasil daripada konflik yang diwujudkan dalam cerita. Watak-watak berikut berhadapan dengan krisis emosi masing-masing. Ini membuktikan bahawa mengikut teori naratif, kemungkinan objektif akan menyokong tema naratif yang disampaikan."

Hasil analisis teori naratif juga menunjukkan bahawa keseluruhan novel itu lebih menekankan proses kesejahteraan berbanding proses kemerosotan.

"Apakah kelebihan novel ini? Proses pembacaan membawa motif positif dari segi persoalan yang dibawa.

"Walaupun konflik yang berlaku hanya dalam sebuah keluarga dan konflik tersebut tidak membawa kesan-kesan pemikiran yang besar, namun sebagai pembagai kita akan melalui satu proses moral tentang budaya etika dalam satu keluarga kecil masyarakat Cina. Berbagai kemungkinan boleh berlaku untuk merasionalkannya."

Kelebihan novel itu jelas Profesor Madya Hashim Ismail terletak pada selok-belok sikap tegas dalam keluarga Cina.

"Ini kelebihan yang jarang kita temui dalam karya-karya lain di Malaysia. Jarang sekali pengarang kita sanggup meneroka satu kemelut yang berlaku dalam masyarakat Cina.

"Walaupun novel ini merupakan sebuah fiksyen tetapi sebagai satu wacana teks yang berpusat keseluruhannya kepada keluarga Cina, kita dapat andaikan bahawa novel ini boleh mewakili satu persoalan sikap yang berlaku dalam masyarakat CIna.

"Budaya etika, perasaan, emosi dan tindakan watak-watak dalam novel ini menunjukkan perasaan dendam boleh menjadi satu wabak kepada konflik yang berterusan."

Katanya, kesan sampingan untuk pembaca memahami bahawa mesej novel itu ialah pembaca dihidangkan dengan penggunaan gaya bahasa yang tidak stabil.

Pada peringkat awal pembacaan novel itu jelasnya, penggunaan bahasa pada halaman 1 dan 2 dikesan bersifat imaginatif dan mencapai tahap keupayaan seorang pengarang yang baik dalam metafora berbahasa.

Namun demikian, keupayaan bahasa menjadi terganggu pada bab-bab seterusnya terutama di bahagian akhir cerita yang menampakkan kelonggaran dalam penggunaan bahasa, katanya.

Walaupun pengarang ujarnya, mementingkan elemen dramatik dalam bentuk naratifnya, namun keupayaan berbahasa yang lebih bersifar dimaginatif dapat meningkatkan kualiti keindahan sastera ataupun kesan estetika bahasa dalam novel tersebut.

"Penggunaan bahasa yang tepat dan baik akan melancarkan lagi proses pembacaan novel ini. Penyusunan episod juga didapati lebih cepat dan bertingkah dengan jalan cerita yang cepat berubah atau berpindah dari satu episod ke satu episod.

"Kesannya, proses pembacaan novel ini membentuk proses pembacaan yang tersekat-sekat. Penggunaan dialog yan banyak dalam setiap episod memberikan kesan dramatik."

Aksi-aksi sedemikian jelasnya, banyak ditunjukkan melalui gaya penceritaan yang menjadi dasar atau paksi setiap peristiwa. Kaedah naratif sedemikian adalah sesuai jika difilemkan dan kaedah judstaposisi dan kaedah kolaj jika perlu ditingkatkan sebagai sebuah hasil naratif yang lebih baik.

(Utusan Sarawak,17 Julai 2008)

No comments: