Persidangan Para Setan


Jabatan Kebudayaan Dan Kesenian Negara, Negeri Sarawak dengan kerjasama Dewan Bahasa Dan Pustaka Cawangan Sarawak dan Medan Teater Sarawak (MANTERA) baru-baru ini menghidangkan sebuah pementasan teater sempena Program Teater Berkala Sarawak 2008.

Kali ini, giliran Kumpulan Teater Sanggar Creative Production mempersembahkan sebuah naskhah yang diadaptasi dari karya Joko Umbaran yang bertajuk Persidangan Para Setan.

Persidangan Para Setan mengungkap tentang kehidupan manusia yang semakin lupa dan alpa dengan tanggungjawab yang telah diberikan ketika mereka dilahirkan ke dunia.

Perdebatan dan pembentangan usul dalam persidangan yang dihadiri oleh para setan sarat dengan mesej yang mengingatkan kita kepada tanggungjawab sebagai manusia.

Pada pementasan kali ini, sekali lagi Sanggar Creative Production mengambil pendekatan mengetengahkan bakat baru dan digabungkan dengan yang berpengalaman dalam menjayakan objektif pihak Jabatan Kebudayaan Dan Kesenian Negara, Negeri Sarawak untuk membangunkan teater negeri Sarawak.

(Utusan Sarawak, 17 Julai 2008)

No comments: