Teater Berkala 2008 kembali


RADIN AZHAR AHMAD

DALAM memperkasakan pembangunan bidang seni pentas, impak yang positif dapat dikesan kebelakangan ini apabila didapati bertambahnya bilangan kumpulan yang terlibat dan pertambahan individu baru dalam suatu produksi.

“Malah, program ini bukan saja mensasarkan kepada kumpulan yang profesional tetapi memberi peluang kepada kelompok amatur juga,” kata Pengarah Jabatan Kebudayaan, Kesenian Warisan Sarawak, Chua Tek Luwi.

Katanya, “Di samping itu, perkembangan yang positif dapat dikesan apabila semakin bertambah jumlah penonton yang hadir menyaksikan setiap persembahan.”

Menurutnya, itu petanda baik kepada penggerak seni budaya tanah air agar terus berkaya dan menambah koleksi sama ada dalam bentuk pengarahan, skrip dan pelakonnya.

“Daya cipta dan kreativiti yang tinggi harus dituntut dan diadunkan dalam bentuk persembahan agar bersesuaian dengan citarasa dan relevan pada akal fikiran mereka.”

Bidang teater di Sarawak katanya, masih jauh ketinggalan dari segi popularitinya jika dibandingkan dengan negeri di Semenanjung.

“Ini kerana dipengaruhi faktor sebaran maklumat yang terhad kepada masyarakat,” tambahnya.

Maka, dengan itu memperbanyakkan bilangan pementasan sepanjang tahun yang bermula dari tahun 2007.

Kemunculan Pementasan Teater Berkala 2008 jelasnya, akan menjadi satu ruang kepada kumpulan-kumpulan teater di negeri ini untuk terus bergerak aktif untuk persediaan Festival Teater Malaysia Peringkat Negeri yang diadakan secara dwi tahunan.

“Di samping itu, inilah pendekatan terbaik untuk masyarakat menonton dan seterusnya mengenali secara dekat jenis pementasan teater yang diadakan secara bulanan.

“Setiap kumpulan harus menanam tekad yang tinggi untuk mengangkat karya-karya mereka tidak mustahil suatu hari sampai setaraf dengan pementasan tahap Istana Budaya.”

Objektif pementasan teater berkala ialah,
i. Bidang teater diangkat untuk merakyatkan seni budaya bangsa Malaysia;
ii. Sebagai melahirkan pelapis penggerak teater generasi baru;
iii. Untuk menjalinkan kerjasama dan semangat muhibah antara ahli kumpulan;
iv. Menambahkan bilangan penglibatan penganjuran egensi kerajaan, badan berkanun, kerajaan tempatan dan pihak korporat; dan,
v. Mengangkat bidang teater sebagai elemen media hiburan, kritikan sosial, pembelajaran dan pembentukan disiplin.

Katanya, program itu merupakan program kesinambungan Pementasan Teater Berkala 2007.

“Semoga penglibatan kumpulan ini akan melahirkan lebih ramai bilangan penggiat teater yang berkebolehan dari ilmu pengarahan, penulisan, penulis nashkah skrip baru, lakonan dan penyediaan prop atau set.

“Sokongan daripada berbagai pihak amatlah diharapkan untuk memartabatkan perkembangan berterusan bidang teater di negeri ini,” katanya.

(Utusan Sarawak, 6 Mac 2008)

No comments: