Teori dan karya sastera

"APA gunanya teori sastera? Jawapan yang paling mudah bagi menjawab pertanyaan yang cukup mudah ialah – teori sastera berusaha menjelaskan, mengklasifikasikan dan menggeneralisasikan apa-apa yang disebut karya sastera," kata Abang Patdeli Abang Muhi.

Berkata demikian dalam makalahnya Soal Pembangunan Sastera Kebangsaan di Sarawak pada Pertemuan Pengarang Sarawak 2010, Abang Patdeli menjelaskan, teori sastera atau apa-apa juga namanya menyediakan kriteria bagi penilaian sastera – adakah sesebuah karya sastera itu berharkat atau tidak?

Harkat sesebuah karya sastera jelasnya, dinilai dari segi mutunya, keaslian dan kekuatannya yang lain.

Justeru, dengan fungsi demikian rupa, katanya, kedudukan teori sastera menjadi cukup penting kepada pengkritik sastera yang berperanan menilai karya sastera, dan kepada sejarah yang berperanan untuk mencatat perjalanan pengarang dan sasterawan serta karya-karya sastera mereka.

Teori sastera juga membantu pembaca untuk menawarkan kerangka berfikir bagi mereka untuk memahami dunia karya sastera. Dunia karya sastera itu sasterawan dan latar belakangnya serta kepengarangannya.

"Jika kita, baik sebagai pembaca mahupun pengkritik karya sastera, ingin memahami dan menikmati karya, pemahaman kita akan kian baik apabila disertakan dengan pemahaman terhadap diri pengarang dan kepengarangan mereka.

"Apabila kita telah mengenali sasterawan itu, kita juga akan dapat memahami karya sastera mereka dengan lebih baik. Menurut Selden, karya sastera ialah anak kehidupan kreatif seseorang pengarang, dan mengungkapkan keperibadian pengarang," katanya.

Menurutnya, harkat sesebuah karya sastera itu juga ditentukan oleh kemampuan seseorang pengarang itu sendiri, yakni daya kespontanan, kekuatan emosi, keaslian, daya perenung, kedalaman nilai kehidupan dan keharmoniannya.

Hal-hal seperi demikian kata Abang Patdeli menyebabkan pentingnya peranan sasterawan dalam kajian sastera.

"Sastera dilahirkan hasil daripada rangsangan manusia untuk mengungkapkan diri tentang manusia, kemanusiaan dan alam semesta. Sastera juga adalah pengungkapan permasalahan hidup dan kehidupan, filsafat dan ilmu jiwa.

"Maka, sasterawan boleh dikatakan sebagai ahli ilmu jiwa dan filsafat yang mengungkapkan masalah hidup masalah hidup dan kehidupan, kejiwaan dan filsafat -- bukan dengan cara teknik akademik, melainkan melalui tulisan sastera."

Sebagai karya seni yang mengandungi budi, imaginasi dan emosi, saster ajuga sebagai karya kreatif dimanfaatkan sebagai konsumsi intelektual dan emosi, jelasnya.

"Maknanya, sastera yang dilahirkan oelh sasterawan diharapkan dapat memberi kepuasan estetik dan intelektual kepada pembaca.

"Ironinya, acap kali karya sastera tidak mampu dinikmati dan dimengerti sepenuhnya oleh sekelompok pembaca. Justeru, dalam permasalahan begini, peranan penelaah, peneliti dan pengkritik sastera amat diperlukan bagi mempermudah pemahaman sesuatu karya sastera itu."

Katanya, antara teori sastera dan karya sastera itu adalah saling mendukung, dan untuk memastikan sesuatu karya iru dapat dinilai dan dikritik dengan lebih seimbang.

"Maka, pendekatan dan teori sastera yang diaplikasikan hendaklah sesuai dengan inti pati karya sastera berkenaan," jelasnya.

UTUSAN SARAWAK, 24 FEBRUARI 2011






No comments: